dinsdag 19 januari, 2016

Breng je event onder de aandacht met social media

socialmedia_events

Social media is een handig middel om een evenement te promoten. Maar welke berichten zijn interessant voor je volgers? Hoe krijg je iedereen enthousiast voor het event? Wat kun je doen als je een groter publiek wilt bereiken? Lees verder voor tips en tricks om social media slim en breed in te zetten.

Start op tijd met de promotie
Het ligt natuurlijk aan de grootte van het event, maar wacht niet tot de laatste week met de promotie van de kaartverkoop. Zorg dat je ruim op tijd begint, bijvoorbeeld 2 maanden van tevoren, met het delen van content. Niet door te schreeuwen om aandacht, maar door volgers te triggeren met interessante sprekers en informatie over het programma. Ga daarnaast het gesprek aan: vraag om meningen en probeer reacties uit te lokken. Uiteraard horen daar ook prijsvragen bij en leuke winacties.

Natuurlijk werken de ‘grote jongens’ het hele jaar door aan de promotie van hun event. Een mooi voorbeeld is Pinkpop. Met meer dan 150.000 likes op Facebook hebben zij een grote schare fans achter zich, die het hele jaar uitkijkt naar het festival.

Ook de Huishoudbeurs heeft een aardig platform opgebouwd met zo’n 80.000 likes op Facebook. Neem eens een kijkje bij deze en andere succesvolle Facebookpagina’s.

afb1     afb2

Tijdens het event
Op de dag (of dagen) van het event moet er erg veel gebeuren. Toch is het belangrijk om social media ook dan in te zetten. Ben je er zelf te druk? Zorg dat je dan hulp inschakelt. Zo activeer je de aanwezigen om online mee te doen en informatie of foto’s te delen. Op Twitter roep je iedereen op dezelfde hashtag te gebruiken. Mensen die niet aanwezig kunnen zijn, krijgen op deze manier toch iets mee van jouw evenement.

Nabeschouwingen
Na het event is het belangrijk om terug te blikken. Dat kan bijvoorbeeld door een aftermovie te maken of een leuk verslag te delen. Wanneer er sprekers zijn geweest kun je ervoor kiezen om de presentaties te delen. Dit is ook interessant voor degenen die het event helaas hebben moeten missen. Daarnaast kun je eerder geplaatste content natuurlijk hergebruiken. Wat hebben bezoekers gepost? Deel berichten en foto’s en vermeld de bronnen.

Bereik een groter publiek
Wil je graag je social media-netwerk uitbreiden met meer volgers? Er zijn natuurlijk meerdere manieren om hiervoor te zorgen. Regelmatig nieuwe updates plaatsen is erg belangrijk, maar vaak bereik je daarmee alleen je bestaande volgers. Om ervoor te zorgen dat je deze cyclus doorbreekt kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van sponsored updates. Vrijwel alle grote kanalen bieden deze mogelijkheid (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en LinkedIn). Bedenk van tevoren welke doelgroep je wilt benaderen en filter hierop. Wil je bijvoorbeeld volgers uit een bepaalde regio of alleen mensen tussen de 20 en 35 jaar benaderen?

Ook het vinden van ambassadeurs die jouw berichten posten is een goede manier om buiten de vaste volgers te treden. Ambassadeurs kunnen medewerkers van het bedrijf zijn, maar ook fans van het evenement. Soeezy is een mooi voorbeeld van een tool waarmee je via ambassadeurs een groter publiek kunt bereiken.

Wil je meer tips om je event te promoten via social media? Download dan deze gratis infographic!


Related Posts


Hoe sociale media het WK samenvatten
Hoe sociale media het WK samenvatten
Marketing
De beste content voor social media
De beste content voor social media
Content
Reageren op online berichten van klanten, wel of niet doen?
Reageren op online berichten van klanten, wel of niet doen?
Content, Marketing

There are no comments yet, add one below.

Leave a Comment



9 − drie =

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× een = 1

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>